A képen a mennyiségek egyeztetésére szolgáló bemelegítő feladaton dolgozik a kislány. Ügyesen megoldotta a feladatot! Felmerül a kérdés azonban, hogy néhány gyerkőcnek miért lehet olyan nehéz megbirkózni hasonló feladattal, hiszen „csak” meg kell számolni a vonalakat és figurákat, majd egymás mellé helyezni az egyenlő értékű kártyákat.
Mi teszi ezt nehézzé mindezt a számolási nehézséggel küzdő gyermekek számára? Több dolog összjátéka szükséges ehhez az egyszerűnek tűnő feladathoz is, de én most ebben a bejegyzésben csak egyről fogok írni.
Minden egyes mennyiség hozzárendelhető egy számhoz. Ez a matematika alapja. Fogalmazhatunk úgy is, hogy a szám nevét tudnunk kell hozzárendelni a valódi mennyiséghez.
Vannak olyan számolási nehézséggel küzdő gyerekek, akik számára ez nagyon nehéz. Ők a számok nevére úgy tekintenek, mint valamiféle tulajdonságra. Képzeljük magunkat egy pillanatra az ő helyükbe! A 5+2 helyett próbáljuk meg kiszámolni, hogy barna+lila. Természetesen nem járunk sikerrel, és hasonlóképpen vannak ezek a gyerekek is.
De az első osztályban sok matematika órájuk van, így megtanulják, hogy az 5 az annyi, hogy felmutatja 5 ujját. A kettő annyi, hogy felmutatja 2 ujját. Megtanulja azt is, hogy nagyon megdicsérik akkor, ha ezeket összeszámolja és megkapja a 7-et. De számára ez csak egy újabb tulajdonság. (pl. kék)
Ha kellően szorgalmas, akkor sok ilyen feladatot meg tud oldani. De elérkezik a pillanat, mikor nem tud több műveletet megjegyezni. Ezen az úton nem haladhat tovább a számolás, hisz használható mennyiségi tudás azonban nem lesz mögötte. El tudja mondani az 5+2 eredményét, de nem tud mit kezdeni a 15+2-vel. Ezen az úton nem tud eljutni a számok felépítésének logikájához, nem tud analógiákat alkotni.
A mechanikus tárgyszámlálás (számsorok, műveletek mondókaszerű betanulása) miatt képzeletbeli gyermekünk nem érzékeli a mennyiségi változás szerepét abban, ahogy a számok nőnek vagy csökkennek egy számsorban. Műveleti gondolkodást ilyen hézagokra nem lehet építeni.
Első feladataink közé tartozik, hogy gyorsan sikerélményhez juttassuk a gyermeket, ezáltal motivált legyen a további munkára. Ennek érdekében minden trükköt, játékot, szemléltetőeszközt érdemes bevetni 🙂
A munka egyik első lépése pedig a pontos számlálás segítése, a számok mögötti mennyiség megtapasztaltatása. Ha van mennyiségi tudás egy-egy szám mögött, már el tudjuk helyezni a számegyenesen, meg tudjuk nevezni a számszomszédait.
Gondoljuk el, hogyan tudnánk enélkül kiszámolni bármit? Ha nem vagyok biztos benne, hogy a 14 előtt a 13 van, hogyan tudnám kiszámolni, mennyi 14-1?
A számolási nehézség leküzdhető! Minél hamarabb kap a gyermek célzott fejlesztést, annál sikeresebb a terápia!