Szociális kompetenciát fejlesztő csoport

TUDJ MEG TÖBBET

Hogy alkalmazkodni tudjunk egymáshoz!

Ez a foglalkozás annak szól, akinek a gyermeke furcsán reagál dolgokra, másképp, mint a többi gyermek. Ha érzelmei különös módon nyilvánulnak meg, pl. előfordulnak erős érzelmi reakciók (düh, vagy sírás) olyan dolgok miatt, amik máskor nem zavarják. Ha gondot jelenthet az elindulás, időre odaérés még akkor is, ha olyan programra indul a család, amire a gyermek maga is vágyik. Ha gyakran venni észre, hogy feszült lesz és ellenáll, mikor utasítják valamire (pl. fürdés, fogmosás, indulás, tanulás). Néha rugalmatlannak, vagy mások szemében neveletlennek tűnik. Tudható, hogy meg tudna csinálni dolgokat, de nem mindig teszi. Néha mintha makacsságból állna ellen, vagy csak mintha nem érdekelné, milye szabályokat várunk el tőle. Olyan nehézségekbe ütközik a család, amit nem lehet hová tenni, más gyerekek, testvérek nem így viselkednek, sőt, egészen másképp működnek, pedig szülőként mindent ugyanúgy csinálunk. 

Nem tudni mi lehet a baj, hiszen szülőként nagyjából következetesek, türelmesek, vagyunk, elhordjuk fejlesztésekre. Nem kiabálunk vele, neki mégis furcsán nyilvánulnak meg az érzelmei. Türelmesen, kedvesen, mérgesen, segítséget ajánlva is próbálhat az ember változást elérni, mégsem jár átütő sikerrel. Fogy az erő, talán alkalmatlan szülőnek érzhetjük magunkat. Esetleg megjelenik a félelem, hogy a gyermek nem teljesen normális. Nem tudni, mi az oka ennek az egésznek, hiszen vannak időszakok, mikor gyermek kedves, mosolygós, egészen “jól működik”.

 

 

 

      Az is előfordulhat, hogy nagyon önbizalomhiányos, saját magára negatív jelzőket mond, pedig mi nem szoktunk így beszélni vele. Önértékelése alacsony, bele sem kezd dolgokba, ha nem tudja tökéletesen megcsinálni. Visszahúzódó, bátortalan, nehezen talál barátokat.

      Arra vágyunk, amire mindenki más: nyugodt hétköznapokra, békés játszóterezésekre, pozitív iskolai visszajelzésekre, mosolygó, magabiztos gyermekre, de legalábbis hogy értsük a gyermekünk nehézségeit. De valahogy más irányba haladnak a dolgok és az ember nem tudja, mit ront el és miért viselkedik így a gyermek.

       

      Ha ez igaz, hasznos lehet a szociális kompetenciákkal megismerkedni! 

      Miért kell egyáltalán fejleszteni a szociális kompetenciát?

      A szociálisan kompetens emberek képesek hatékonyan kommunikálni, együttműködni, konfliktusokat kezelni, és megfelelően viselkedni különböző helyzetekben. Ez egy olyan képességrendszer, ami nélkülözhetetlen a társas viselkedéshez és alkalmazkodáshoz.
      De mi a helyzet, ha egy kisgyermeknek pont ezen a téren vannak nehézségei?

      • „Nehezen tudom rávenni, hogy azt csinálja, amit kérek”
      • „Csak szólok, vagy nemet mondok valamire, olyan szinten kifordul magából, hogy a már ijesztő.”
      • „Próbálkoztunk a jutalmazással. Semmi nem hatja meg.”
      • „Ritkán hívják meg szülinapi buliba”
      • „Nagyon csöndes, visszahúzódó. Szeretném, ha könnyebben feloldódna és nem félne a többi gyermektől.”

      Miről szól a foglalkozás?

      Kiscsoportos foglalkozásokat tartunk kisiskolás gyermekek számára, ezzel párhuzamosan egy másik helységben a szüleik számára is.

      • A gyermekcsoport célja, hogy a gyermekek könnyebben megértsék a körülöttük levőket és őket is könnyebben megértsenek mások. Foglalkozunk az érzelmeinkkel, azok testi jellemzőivel, társuló gondolatokkal. Ha tudunk kommunikálni az érzelmeinkről, szándékainkról, lehetővé válik, hogy megértsük a másik ember gondolatait, érzéseit és szándékait is. Ez egyenes út az empátia fejlődéséhez, a társas kapcsolatok javulásához.

       

      • A szülőcsoport célja hogy a szülők nagyobb rálátást szerezzenek a gyermekük nehézségei mögött meghúzódó tényezőkre, ezáltal könnyebben alkalmazzanak különféle módszereket a mindennapokban.

      Kiknek ajánljuk?

      Olyan szülőknek, akik szeretnék érteni, mi húzódik meg gyermekük viselkedése mögött.

      Harmonikusan együtt töltött idő akkor lehetséges, ha mindkét fél érti a másikat. Gyermekünk akkor állja meg a helyét különböző közösségekben (iskolai közösség, baráti kapcsolat), ha meg tudja érteni és figyelembe tudja venni a saját és mások érzéseit, szándékait, gondolatait.

      Szülőként akkor érezhetjük magunkat magabiztosnak, ha mi is képesek vagyunk erre. Megfelelő módszerek és technikák segíthetnek abban, hogy a különleges módon működő gyermekünket segítsük.

      Kik tartják a csoportot?

      Szakál Diána – pszichológus

      Vajda-Szekeres Nóra – gyógypedagógus