Az alábbiakban egy jó kis ráhangoló feladatot mutatok a magánhangzó időtartamok megfelelő érzékeltetésének elősegítésére:
A gyerekek maguk választottak 10 piros korongot a nagy közös kupacból. Ezek a piros korongok nálunk a magánhangzókat jelölik. Rajtuk a betű nincsenek feltüntetve, csak az ékezet (vagy annak hiánya). Ehhez kellett párosítani 10 gesztenye betűt, ami egy valódi, leírt betű. Viszont mindenki csak a maga 2×7 mgh betűpárjából gazdálkodhatott!
Miért jó egy ilyen feladat?
- Újra és újra elolvastatja a gyerekekkel a magánhangzókat, tudatosítja azok ékezetit vagy éppen az ékezetek hiányát;
- Hihetetlenül jól fejleszti a logikai készséget. Mikor először csináljuk a feladatot, a gyerekek általában találomra kitesznek 10 piros korongot. Elkezdik hozzá párosítani a betűket, de csak a feladat közben jönnek rá, ha valamelyik ékezetfajtából túl sokat tettek. Ezen a képen pl. túl sok van a két hosszú vonalból (első, negyedik és hatodik korong), hisz ezek csak az “ő-ű” betűre lehetnek valók. Javítani kell, újratervezni, újra értelmezni, mi volt a feladat. A képen látható kisfiú egyébként elsőként jött rá a csapatból, hogy kell korrigálnia, elsőként is lett kész.
- A nyelvi kreativitással, jó logikával megáldott gyermeknek szüksége van agyfacsarókra, fejtörőkre, logikai feladatokra, különben unatkozni kezdenek a foglalkozásokon. Nem tudnak hosszú távon jól teljesíteni a monotóniát igénylő feladatokban, márpedig az írás ilyen. (Sajnos tény, hogy nem fejlődik, ha nem gyakoroljuk.) Viszont nem mindegy, milyen érzelmi alapállapotban tesszük ezt. Már egy néhány perces agytorna is átlendítheti őket, újult erővel folytathatják a munkát.
- A logikai feladatokban kevésbé jártak gyerekeknek pedig pont ezért hasznos. A jó logikai készség az egyik legjobb útitárs az iskolai életünk során.