Ismerj meg!
A gyermekek tanulási nehézségeit többféle dolog okozhatja. Van amire könnyen lehet megoldást találni, van ami intenzívebb fejlesztést igényel, olyan is, amivel megsegítés mellett is meg kell tanulnunk együtt élni.
Rólam
Vajda-Szerekes Nóra vagyok.
1979-ben születtem Budapesten. 2002-ben szereztem diplomát az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Karán. Ezután 8 évig dolgoztam fejlesztő pedagógusként, valamint lovas terapeutaként Budapesten és környékén. A gyermekeim megszületését követően Keszthelyen helyezkedtem el, ahol 3 évig utazó gyógypedagógusi munkakörben tevékenykedtem és újra tudtam dolgozni egy kicsit lovas terapeutaként is.
Munkám során olyan gyermekek fejlesztésével foglalkoztam, akiknek különböző okból nem úgy fejlődnek, vagy nem megy úgy a tanulás, mint hasonló korú társaiknak. Kíváncsisággal töltött el, vajon mi az adott fejlődésbeli elmaradás oka? Mit lehet tenni annak érdekében, hogy ne legyenek iskolai kudarcai? Hol a határa annak, amikor egy gyermek fejlesztés hatására még rengeteget tud változni, illetve amikor el kell fogadni, hogy adott területen igenis plussz megsegítésre lesz szüksége iskolai élete során. Ha így van, hogyan lehet optimalizálni a befektetett munkát, hogyan lehet a családot és a pedagógusokat segíteni ezen a rögös úton?
Képzéseim
Továbbképzéseim közül azok voltak a legizgalmasabbak számomra, amelyek rendhagyó megoldást kínálnak egy-egy probléma okainak kezelésére.
- Ilyen volt az Alapozó terápia (2010), amely mozgás-ügyetlen, megkésett beszédfejlődésű, fejlődésében elmaradt, készséghiányos gyermekek számára nyújt segítséget a mozgáson keresztül;
- Ide tudom sorolni Dr. Marton Éva „Kodály módszerét” is (2006), amely úgy fejleszti a gyermekek helyesírását tartalmi szempontból, hogy közben a résztvevőknek minimális mennyiséget kell írniuk;
- Nagy hatással volt rám Petkes Csaba „Tanulni jó” tanulásmódszertani képzése (2020), amely abban segített, hogyan lehet érzelmileg érintetté tenni a motiválatlan gyerekeket a feladatvégzéshez;
- Nagyon szerettem Ványi Ágnes és Szűcs Antal Mór Mesezene módszerének tanulását (2020), amely a gyermeki érzelmeket, fantáziát mozgósítja meséken keresztül annak érdekében, hogy könnyebb legyen az olvasás tanulása;
- Szintén izgalmas volt Szabó Ottilia Dysalculine képzése (2021), amely a számolási zavar fejlesztéséről szól. Gazdag eszköztárával, jól felépített módszertanával hathatós segítséget lehet nyújtani azon gyerekeknek is, akinek nem csak hogy nem megy a matek, de még a hideg is kirázza őket a számok világától;
- ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar Továbbképző Központ: Szenzoros Integrációs zavar, mint a tanulási és magatartási zavarok háttere (2004);
- Dr. Földi Rita: labdaterápia alkalmazása hiperaktív és tanulási zavarral küzdő gyermekekkel foglalkozó pedagógusok számára (2005);
- Magdalena Zweegman Kocsis: INPP – csecsemőkori reflexek gátlását célzó diagnosztika és terápia (2009);
- Magyar Gábor – Mozgáskotta módszer (2020).
Mozgásterápia
Mozgásterápiás ismereteimet egész pályafutásom alatt igyekeztem bővíteni, hisz a mozgás és a tanulás különösen a korai életszakaszban elválaszthatatlan kölcsönhatásrendszerben működnek.
Lovasterápia
Legkedvesebb terápiáim egyike a lovasterápia. Azért szeretem nagyon, mert a foglalkozások során egymásra hangolódunk mindhárman: a ló, a gyermek és én. Együtt teszünk azért, hogy fejlődjön az a készség, ami miatt a gyermek a terápiába érkezett. Ennek a fajta együttműködésnek, „közös gondolkodásnak” a ló aktív részese. Bármilyen furcsán is hangzik, nagyon jól működik!